Klasa 1 1.EDUKACJA POLONISTYCZNA 1.1, CZYTANIE I ODBIÓR TKSTÓW - czyta wyrazy, zdania głoskując je; - umie przeprowadzić analizę, syntezę słuchowo-wzrokową prostych wyrazów; - potrafi uważnie słuchać tekstu czytanego przez nauczyciela; - potrafi słuchać nagrań baśni, utworów poetyckich i innych tekstów literackich; - w rozmowach na temat utworu określa miejsce zdarzenia; - w oparciu o ilustrację potrafi udzielić odpowiedzi jednym słowem; - potrafi wygłosić z pamięci 1-2 zwrotkowy wiersz.
1.2, SŁUCHANIE - uważnie słucha ze zrozumieniem sensu poleceń wypowiedzi, odtwarza wysłuchanej treści z zachowaniem sensu; - zapamiętuje usłyszane informacje; - wykonuje zadania po usłyszeniu instrukcji słownej; - skupia uwagę podczas słuchania; - ma otwarte nastawienie do mówiącego.
1.3, MÓWIENIE I PISANIE - potrafi w 2-3 zdaniach omówić treść pojedynczego obrazka; - potrafi zadawać pytania analizując treść obrazka; - poprawnie odwzorowuje litery z uwzględnieniem ich kształtu, właściwie łączy litery; - bezbłędnie przepisze pod kierunkiem nauczyciela wyrazy, zdania z tablicy; - poprawnie napisze swoje imię i nazwisko.
1.4, GRAMATYKA I ORTOGRAFIA - dzieli słowa na głoski oraz wyrazy na litery; - wyróżnia samogłoski i spółgłoski; - w wyrazach wyróżnia dwuznaki, litery ze znakami diakrytycznymi; - rozpoznaje rodzaje zdań; - rozpoczyna zawsze zdanie wielką literą; - kończy zdanie kropką; - prawidłowo pisze kilka zdań.
1.5, SŁOWNICTWO I FRAZEOLOGIA - potrafi wypowiadać się w formie zdania; - w tekście rozróżnia zdania; - prawidłowo uporządkowuje i układa z wyrazów zdanie (3-5 wyrazów).
2.EDUKACJA MATEMATYCZNA 2.1, STOSUNKI PRZESTRZENNE I CECHY WIELKOŚCIOWE - odpowiada na pytania dotyczące wzajemnego położenia przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni oraz kierunków ruchu; - porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej.
2.2, GEOMETRIA - rozpoznaje i nazywa kształty podstawowych figur geometrycznych na płaszczyźnie; - odrysowuje od szablonów kształty figur.
2.3, LICZBY NATURALNE - potrafi napisać i odczytać liczby w zakresie 20; - potrafi wyodrębnić liczbę dziesiątek i jedności; - porównuje liczby jedno- i dwucyfrowe stosując znaki , =; - nazywa jedności długości (metr, centymetr) masy (kilogram, dekagram) i pojemności ( litr); - zna nazwy tygodnia i ich kolejność; - wskazuje na osi liczbowej punkty odpowiadające danym liczbom od 0 do 10.
3.ROZWÓJ SPOŁECZNO-PRZYRODNICZY - zachowuje bezpieczeństwo w czasie lekcji i przerw; -potrafi nazywać czynności jakie wykonuje dyżurny; - zna sposoby pielęgnacji roślin; - rozpoznaje kilka roślin doniczkowych znajdujących się w sali lekcyjnej; - zna swój adres zamieszkania; - zna bezpieczną drogę do szkoły; - wie, jak zachowywać się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach; - zna pięć zasad przechodzenia przez ulicę; - wymienia nazwy drzew, krzewów i roślin zielnych; - wymienia zmiany jakie zachodzą w różnych porach roku w życiu roślin i zwierząt; - wie, że owoce i warzywa mają korzystny wpływ na zdrowie; - wymienia rodzaje prac ogrodniczych i nazwy narzędzi ogrodniczych; - posługuje się pojęciem „zwierzęta domowe”; - zna ogólna budowę psa i kota; - zna stopień pokrewieństwa swojej rodziny; - zna swoje obowiązki w domu rodzinnym; - potrafi wymienić niektóre urządzenia techniczne w domu; - wymienia wszystkie czynności i przybory związane z higieną osobistą; - rozumie potrzebę oszczędzania energii elektrycznej i cieplnej w domu; - wie, że ubrania powinny być dostosowane do pogody; - wylicza sposoby spędzania wolnego czasu; - wyjaśnia znaczenie uprawiania spory dla dzieci; - potrafi wymienić kilka zasad zdrowego odżywiania; - wymienia niektóre cechy miast i wsi; - wymienia różne rodzaje zawodów ludzi i orientuje się, na czym one polegają.
4.ROZWÓJ SPOŁECZNO-EMOCJONALNY 4.1, Edukacja plastyczno-techniczna - potrafi przedstawić zjawiska i wydarzenia realne z uwzględnieniem postaci ludzi; - potrafi przedstawić za pomocą prostych środków wyrazu sceny inspirowane przez przeżycia, pory roku, utwory literackie; - rozróżnia i nazywa dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rzeźbiarstwo; - potrafi dostrzec i nazwać następujące cechy przedmiotów i zjawisk: kształt, wielkość, barwa; - potrafi poprawnie posługiwać się narzędziami ( nożycami, nożem, dziurkaczem, zszywaczem); - włącza i wyłącza proste urządzenia elektryczne; - ekonomicznie wykorzystuje materiał; - zna pracę zawodową rodziców.
4.2, Edukacja muzyczna - potrafi rytmicznie recytować teksty; - umie zaimprowizować melodię do krótkiego tekstu; - potrafi poprawnie zaśpiewać proste piosenki; - potrafi właściwie regulować oddech podczas śpiewania; - umie akompaniować do piosenek i zabaw z zastosowaniem instrumentów perkusyjnych niemelodycznych oraz naturalnych efektów akustycznych (klaskanie, tupanie, itp.); - umie rozpoznawać i naśladować głosy z otoczenia; - umie rozpoznawać brzmienie wybranych instrumentów perkusyjnych niemelodycznych i melodycznych; - potrafi rozpoznawać dźwięki wysokie i niskie; - potrafi określić tempo, dynamikę i nastrój utworu.
5.EDUKACJA ZDROWOTNO-RUCHOWA - potrafi przyjmować prawidłową postawę w biegu, chodzie i skokach; - potrafi przejść z chodu wolnego, szybkiego w bieg; - potrafi biegać truchtem; - biega na sygnał; - potrafi przebiec 30 m; - rzuca piłeczką palantową na odległość z miejsca prawą i lewą ręką; - pot skakać w dal z miejsca i z rozbiegu; - potrafi podawać piłkę partnerowi; - potrafi kozłować piłkę; - potrafi trafnie rzucać do celu piłką dużą i małą; - potrafi odbijać piłkę stopą i kolanem. M. Piasecka-Galej |